پرسشنامه نمک


 






 
شما از غذاهاي شور خوش‌تان مي‏آيد؟ روزي چه‌قدر نمک مي‏خوريد؟ مي‏دانيد بدن ما روزانه به چه مقدار سديم نياز دارد؟ هر چه‌قدر درباره نمک و تاثيرات زيان‏آور مصرف زياد آن بر بدن بيشتر بدانيد، رژيم غذايي سالم‌تري انتخاب کرده و به حفظ سلامت‌تان کمک خواهيد کرد. پيشنهاد ما اين است که با پاسخ به اين سوالات ميزان اطلاعات‌تان را درباره نمک بسنجيد.

1.بين مصرف سديم و بالا رفتن فشار خون رابطه مستقيم وجود دارد.
 

الف) درست
ب) غلط

2.بدن روزانه به چه مقدار سديم نياز دارد؟
 

الف) 1000 ميلي‌گرم
ب) 2300 ميلي‌گرم
ج) 200 ميلي‌گرم
د) هيچ کدام

3.بيشتر نمکي که افراد مصرف مي‏کنند با نمکدان به غذا اضافه مي‏شود.
 

الف) درست
ب) غلط

4.توصيه مي‏شود افراد بزرگسال سالم روزانه کمتر از 2300 ميلي‌گرم سديم مصرف کنند. اين مقدار سديم معادل چه مقدار نمک است؟
 

الف) نصف قاشق چاي‌خوري
ب) يک قاشق چاي‌خوري
ج) يک قاشق غذاخوري د) هيچ کدام

5.هنگام خواندن اطلاعات روي برچسب و بسته‏بندي مواد غذايي براي محاسبه ميزان سديم لازم است سديم موجود در جوش‏شيرين (بي‌کربنات سديم) را در نظر بگيريم.
 

الف) درست
ب) غلط

6.نمک دريا در مقايسه با نمک‏هاي معمولي سديم کمتري دارد.
 

الف) درست
ب) غلط

7.چيپس در مقايسه با آب‏ميوه‏هاي آماده سديم بيشتري دارد.
 

الف) درست
ب) غلط

8.برخي داروهاي بدون نسخه مقدار زيادي سديم دارند.
 

الف) درست
ب) غلط

پاسخنامه
 

1. درست: سديم در تنظيم مايعات و فشار خون بدن نقش دارد. مقدار زياد سديم در بدن موجب جمع شدن آب در بدن شده و در نتيجه فشار زيادي به قلب و عروق وارد مي‏کند. کاهش ميزان سديم در رژيم غذايي به کاهش يا پيشگيري از بالا رفتن فشار خون کمک مي‏کند.
2. 200 ميلي‌گرم: بدن ما براي عملکرد روزانه و تنظيم مايعات به سديم زيادي نياز ندارد. بررسي‏ها نشان داده است بيشتر افراد خيلي بيشتر (بيش از 10 برابر اين مقدار) سديم مصرف مي‏کنند.
3. غلط: حدود 75درصد مصرف سديم روزانه از طريق غذاهاي آماده مصرف مي‏شود و سهم افزودن نمک هنگام صرف غذا تنها 6 درصد است.
4. يک قاشق چاي‌خوري: يک قاشق چاي‌خوري نمک حاوي 2300 ميلي‌گرم سديم است. همه افراد به طور يکسان به سديم واکنش نشان نمي‏دهند. سالمندان، بيماران قلبي و کليوي و افراد با فشارخون بالا به سديم حساس‏ترند و بايد روزانه کمتر از 1500 ميلي‌گرم سديم مصرف کنند.
5. درست: براي محاسبه ميزان سديم مصرفي هميشه هنگام خريد غذاهاي آماده برچسب اطلاعات تغذيه‏اي را بخوانيد. براي مثال غذاهايي با سديم کمتر از 140 ميلي‌گرم يا 5 درصد ميزان پيشنهادي مصرف روزانه در هر وعده، کم سديم‏اند. هنگام محاسبه سديم به کلمه جوش شيرين يا بي‌کربنات سديم هم توجه کنيد و سديم موجود در آن را نيز محاسبه کنيد. يک قاشق چاي‌خوري جوش شيرين حاوي 1000 ميلي‌گرم سديم است.
6. غلط: همه انواع نمک از نظر شيميايي مانند نمک بوده و 40 درصد سديم دارند. مصرف‌شان هم به همان ميزان سديم وارد بدن مي‏کند.
7. غلط: تنها غذاهاي شور سديم زيادي ندارند. گاهي ميزان سديم موجود در غذاهاي فرآوري شده شيرين، آب ميوه‏هاي آماده، کمپوت‏ها و رب گوجه فرنگي از غذاهاي شور بيشتر است.
8. درست: برچسب داروهايي را که مصرف مي‏کنيد به دقت بخوانيد و به عبارت سديم توجه کنيد. اگر سديم موجود در داروي مصرفي‏تان بيشتر از ميزان پيشنهادي مصرف روزانه بود درباره مصرف آن با پزشک‌تان مشورت کنيد.
منبع:www.salamat.com